Cinemateket
Gør dit lærred lidt bredere
Viden om Film
Bevaring og formidling af historiske film
Læring & Formidling
Oplev, forstå og skab film
For branchen
Viden, nyheder og værktøjer for film- og spilbranchen
Støtte
Indgang til Filminstituttets støtteordninger
Om Filminstituttet
Læs mere om organisationen
Stumfilm
Vi fandt 6 resultater
6 resultater
Brudekjolen
Ubekendt, 1912
Alices hjerte hamrer, da barndomsvennen Otto melder sin hjemkomst efter lang tids rejse. Alice har længe elsket Otto, men har et problem: en langt mere velhavende og velklædt rivalinde ser også her mulighed for at gøre et godt parti. Ak! Den fattige Alice har hverken velstand eller klæder til at hamle op med sådan en bejler.
Elverhøj
Jørgen Lund, 1910
Filmen er den første filmatisering af Heibergs skuespil om den overtroiske mor Karen, elverpigen Agnete og Kong Christian d. 4. To spædbørn forbyttes.
Gaardmandsdatteren
Den gamle gårdmands datter Anna og karlen Hans er forelskede og drømmer om en fælles fremtid. Annas lillebror overværer et af parrets hemmelige møder og sladrer til sin far, der straks afbryder stævnemødet og afskediger Hans. Gårdmanden vil nemlig redde sig selv ud af en gæld ved at gifte Anna væk til en velhavende bonde fra egnen.
Hovmod staar for Fald
Søren Nielsen, 1911
Der er stor glæde i det lille arbejderhjem, da familiens tre døtre kommer hjem med hver deres forlovelsesring. Da svigersønnerne kommer på besøg er der dog én, der stikker særligt ud. Grosserer Black er velhavende og fin i tøjet, men det giver arbejderfamilien ikke meget for.
Manicuredamen med det store Hjærte
Ubekendt, 1911
Hofjægermester Krag nægter at lade sin datter gifte sig med den borgerlige Carl Vedel, selvom hele familien tigger og beder. Heldigvis byder der sig pludselig flere muligheder for alligevel at overtale den stædige patriark. Det viser sig blandt andet, at han jævnligt besøger manicuredamen Stella inde i byen, og dét skal han stå til regnskab for.
Storstadens Hyæne
Knud Lumbye, 1912
Nana er vokset op i fattigdom og har store ambitioner om at bryde ud af den. Hun bliver en del af Paris’ teatermiljø og involverer sig med flere af de mænd, der kurtiserer hende. Nana bliver indhentet af sin fattige fortid, og historien ender tragisk.